Vorige
1 van 3
Volgende

Wederom in de prijzen: Arto 72 L "NKC Kampeerauto vh Jaar 2016"

Wederom in de prijzen: Arto 72 L

Niesmann+Bischoff lijkt het hart van de integraalcamperliefhebber in Nederland gestolen te hebben. Dit jaar wint het merk voor de vierde keer op rij de prijs NKC Kampeerauto van het Jaar bij de integraalcampers.

Vreemd is dat niet, zonder te oordelen over mooi of lelijk, het familiegezicht van de NiBi’s (Niesmann+Bishoff’s) raakt duidelijk de juiste snaar. Zo fraai zelfs dat het twee jaar geleden een Red Dot designprijs in de wacht sleepte. Het automotive ontwerp kwam tot stand in een samenwerking tussen de ontwerpers van N+B en Studio Syn uit Rüsselsheim.

Arto 72L

De Arto mag dit jaar de prijs mee naar huis nemen, in het bijzonder de Arto 72L. De indeling van de 72L is gelijk aan de indeling van de 66L. Het verschil tussen de beide uitvoeringen zit hem vooral in de lengte van de opbouw en de positieve uitwerking daarvan op de ruimte in het interieur. Met zijn lengte van 7.236 mm is de Arto 72L ruim 24 centimeter langer dan de 66L. Je vindt dat verschil vooral terug in het zitgedeelte van de camper. De banken zijn iets ruimer en de tafel staat net wat verder van het dashboard; de hele indeling komt daarmee meer tot zijn recht. Achterin de 72L een dwars bed boven de ruime garage. Een badkamer met een bijzondere oplossing voor de douche- toiletcombinatie zorgt ervoor dat voor beide functies voldoende ruimte beschikbaar is.

Chassis en motoren

Onder de Arto vinden we een door N+B verstevigde Al-Ko-chassis. De zogenaamde torsiebox maakt het chassis aanzienlijk stijver en draagt bij aan een bijzonder prettig weggedrag. De maximaal toelaatbare massa van dit chassis is 4500 kilo, optioneel te verhogen tot 4800 kilo. Daarmee kun je met een gerust hart de weg op.

Vanzelfsprekend zijn de bekende Fiat-motoren van 2.3 liter met 130 pk tot en met de 177 pk met of zonder automaat.